Runopuu
lehtii jälleen
Kaisu
Kotitie
Suomen Kansan Vanhat Runot on 15-osainen
teossarja, joka on monumentaalinen sekä
ulkoiselta olemukseltaan että sisällöltään.
Ulkonaisesti se on 34 erillistä kirjaa, joiden jokaisen
selkää koristaa kultainen, kanteleesta nouseva puu. Puu
tuo mieleen mytologisen elämänpuun, jonka lehdet
kykenivät antamaan kuolemattomuuden. Jokainen kirja on
siten kuin pieni elämänpuu, jonka putoavat lehdet ovat
runoja. Kansien sisällä ja paperilla vanhat, aikoinaan
suullisesti esitetyt runot tuntuvat kuolemattomilta.
Runoja on kerätty ympäri Suomea ja lähialueiltamme
Venäjän Karjalasta, Inkeristä ja Skandinavian
suoma-laismetsistä. Niitä on yhteensä noin 86.000.
Runojen elämänpuun kasvupaikkana on kantele, joka
kätkee sisäänsä runojen esittämiseen tarvittavat
sävelmät. Niitä ei tämän teossarjan sisältä
löydy.
Jo 1800-luvulla, Kalevalan ilmestymisen aikoihin tuli
esille ajatus alkuperäisten Kalevalaan liittyvien
runojen julkaisemisesta. Silloin oli tarpeen todistaa,
että Elias Lönnrotin kokoama Kalevala perustui aitoihin
kansan laulamiin runoihin. Ajan myötä julkaistavan
teoksen suunnitelmat laajenivat ja tieteellistyivät.
1900-luvun alussa ryhdyttiin kokoamaan teossarjaa, joka
käsittäisi koko kalevalamittaisen runouden ja jota
tutkijat voisivat käyttää lähdeteoksena.
Suomen Kansan Vanhat Runot (SKVR) -teossarjan
14 ensimmäistä osaa ilmestyivät vuosina 1908-1948. Se
oli aikaa uhmaava jättiläishanke: yritys sitoa
yksiin kansiin kokonainen arkaainen runokulttuuri,
toteavat akateemikko Matti Kuusi ja tutkija Senni
Timonen, jotka ovat toimittaneet sarjan ensimmäisen
täydennysosan. Se ilmestyi viime joulukuussa 1997.
Yhdistyksemme on valinnut teoksen syksyn
runonlaulukisojen yhdeksi teemaksi.
Täydennysosa poikkeaa joiltakin osin huomattavasti
aiemmista osista. Aiemmat osat on jaoteltu maakunnittain,
esimerkiksi Vienan Karjalan runot sisältyvät neljään
ensimmäiseen kirjaan. Täydennysosa taas koostuu neljän
kerääjän kokonaisuuksista. Kaikkien tunteman Elias
Lönnrotin rinnalle on valittu kaksi hänen
edeltäjäänsä Henrik Florinus ja Kristfrid Ganander.
Neljäntenä kerääjänä on vähemmän tunnettu Volmari
Porkka.
Henrik Florinus (n.1633-1705)
oli paimiolainen pappi ja opettaja, joka oli kiinnostunut
suomen kielestä. Hän laati mm.
latinalais-ruotsalais-suomalaisen sanakirjan.
Täydennysosaan sisältyy hänen vuonna 1702
julkaisemansa sananlaskukokoelma, jonka pääosin 1600
-luvulta periytyvät sananlaskurunot edustavat vanhinta
tunnettua kalevalaista lyriikkaamme.
Kristfrid Ganander (1741-1790)
toimi kappalaisena syrjäisessä Rantsilassa kaukana
yliopistoherroista kuten Henrik Gabriel Porthanista.
Hänen kirjallisia töitään ei yliopistopiireissä
arvos-tettu ja vasta myöhemmin on ymmärretty Gananderin
töiden arvo. Hän teki kaksi merkittävää teosta:
suomalais-ruotsalaisen sana-kirjan Nytt Finskt
Lexikon (1786-1787) sekä kansanuskosta ja
mytologiasta tietosanakirjamaisesti kertovan
Mythologia Fennican (1789). Molempiin
teoksiin hän keräsi ai-neksia ja esimerkkejä
suomalai-sesta kirjallisuudesta, murteista ja
kansanrunoista. SKVR:n täydennysosan
Ganander-kokonaisuus muodostuu Nytt Finskt
Lexikonissa siteeratuista kansanrunoista. Aitoja,
kokonaisia runoja ei ole löydetty vaan Matti Kuusi on
tekstikriittisin menetelmin koostanut runokokonaisuuksia,
joihin Gananderin katkelmalliset sitaatit ovat saattaneet
kuulua. Näiden kautta saadaan käsitys 1700-luvun
kadonneesta runostosta.
Elias Lönnrotin (1802-1884)
muistiinpanoista on vielä löytynyt ennen
julkaisemattomia tekstejä. Näihin kuuluu mm. loruja,
leikki- ja tanssilauluja sekä karjalaisia joikuja, joita
ei ole aiemmin osattu sijoittaa mihinkään
perinnelajiryhmään ja ne ovat siten jääneet
julkaisujen ulkopuolelle. Toisen ennen julkaisemattomien
runojen ryhmän muodostavat seksuaaliaiheiset runot,
joiden julkaisu on nyt moraalisen ilmapiirin muututtua
mahdollista. Aiemmissa SKVR:n osissa ei myöskään ole
julkaistu yhtään rahvaanrunoa, jotka ovat
kirjoitustaitoisten kansanihmisten kalevalamitalla
sepittämiä runoja. Ne kertovat 1800-luvun
arkielämästä kuten runojen nimistäkin voi jo
päätellä: Porovarkaus, Härän tappaja ja Köyhän
miehen naimisesta suuresta suvusta.
Volmari Porkka (1854-1889)
oli Suursaaresta kotoisin oleva opettaja, kielentutkija
ja yliopiston suomen kielen lehtori. Nyt julkaistaan
hänen kesällä 1883 Keski- ja Länsi-Inkerin kylistä
keräämänsä runot, joiden kautta avautuu näkökulma
inkeriläisten naisten laulukulttuuriin. Mukana on mm.
kosio-, hää-, äidin syytös- ja kiitoslauluja.
Kaisu Kotitie 1998
Julkaistu VKY:n Ikkuna Vienaan- jäsenlehdessä
RUNORÄPPÄNÄ Kalevalamitan
sääntöjä. Kalevala MM. Runorumpuprojekti. Teesejä
suomen kielestä (alkuun). Sanasammon
käynnistysopas. Va nhoja kansanrunoja. . Etusivulle. VKY. Linkit. Kuvia
|